24 Ocak 2011 Pazartesi

Uçan adam Sabri ve aerodinamiğin doğası

"Hayır, insan uçamaz. Çünkü bu doğa kanunlarına aykırıdır. Aerodinamik kanunlarına göre insan vücudu uçmaya uygun değildir. İnsanda ne kuşlar gibi içleri hava dolu kemikler, vücudu yerçekimine karşı kaldırabilecek kuvvette kanatlar ne de uçaklar gibi uçmayı sağlayan, hava türbünlerini yaratmak için gerekli hız bulunur. Zaten kollarının yapısı da uçağın kanatlarının aerodinamik dizaynı gibi uçmaya uygun değildir. İşte tüm bu nedenlerden dolayı insanın uçabilmesi mevcut doğa yasaları içinde olanaksızdır."
Erdem Eryıldırım, ODTÜ Elektrik- Elektronik Mühendisliği, "İnsan uçabilir mi?" makalesinden
"İbn-i Firnâs, o zamana kadar hiçbir yerde benzeri görülmemiş bir âlet yaptı. Yaptığı bu geniş satıhlı âletin üzerini ga­yet ustaca has ipekten bir kumaşla kaplayıp, kuma­şı da hiç boş yer bırakmadan kuş tüyleriyle örttü. Uzun çalışmalar neticesinde, yapmış olduğu cihazı bitiren ibn-i Firnâs aleti çalıştırmaya ve ona binerek havada uçmaya muvaffak oldu. Bu âletle uzun za­man havada kaldı, pikeler yaptı. Daha sonra da ade­tâ bir kuş gibi süzülerek yere kondu."
Eş-Şeyh Ahmed b. Muhammed El-Makkarî et-Ti­lemsânî, Nefhu't-Tîb eserinden

Hezarfen Ahmet Çelebi'nin hikayesini herkes bilir. Kendi imkanlarıyla hazırladığı mekanik uçuş düzeneğini sırtına takar, Galata Kulesi'nin tepesinden kendini suya bırakır. 4000 metre boyunca havada uçan Çelebi, en son Üsküdar'a yumuşak iniş yapmıştır. Türk tarihinde ve dünyada, insanın tek başına, herhangi bir elektronik düzenek kullanmadan gerçekleştirdiği ilk uçuşun bu olduğu varsayılır.

Önceki gün, Hezarfen'in hikayesini detaylı bi şekilde araştırmak için bilgisayar başında otururken ABD'de Jay Leno'nun programına çıkıp izleyiciler için güçlü bi dalga malzemesi oluşturan Uçan Adam Sabri'nin yeni videosuna rastladım. Görür görmez blogda paylaştığım bu video, kafamda bazı soru işaretleri oluşturdu. Acaba o adam, ciddi anlamda bir fiziksel acıyla mı kendini yerden yere atıyordu? "ALLAH!" diye bağırmasının sebebi neydi?


Uçan adam Sabri'nin ibret verici öyküsü, beni çok merak ettiğim Hezarfen'in öyküsünü bir kenara bırakmaya mecburi kıldı. İnternette fenomen olan videoyu birkaç kez arka arkaya izledim ve insanların nasıl uçabileceğini araştırdım. Her seferinde Sabri bey canlı yayından alınmıştı, belki uçabilirdi, kim bilir. Esra Ceyhan sinirli sinirli "bu bi şovdur" derken bile Sabri bey yayından usul usul gitmeyi bilmişti, efendice. Jay Leno onunla alay etti diye ortalığı ayağa kaldırmamıştı. Ciddiyim, bunlar geldi aklıma. Sonra bilgisayarın başına oturdum ve kendi zihnimin beni götürdüğü yere, aerodinamiğin doğasına girdim. Google'a "uçmak" ve "aerodinamik" kelimelerini yazdım ve kimi şahane sonuçlar elde ettim, yukarıda arakladığım bilimsel bir paragraf gibi.


Öncelikle, herkesin malumu olduğu gibi, insan vücudunun uçuşa ve Sabri bey'in çok daha iddialı bir şekilde söylediği gibi "havada durmaya" dayanamayacağını söylemem lazım. Bunun sebepleri belli ama ben işin sıkıcı fiziksel kısmına girmek istemiyorum.

Devam edecek.

2 yorum:

  1. Bu arada son resim de leonardo da vinci'nin uçan makina tasarımıdır :D

    YanıtlaSil
  2. doğrudur. belirtmeyi unutmuşum özür olsun.

    YanıtlaSil